2011 06 10 Ett stort tack för SSR 2011


Hej på er alla!
Till att börja med så vill vi tacka er för att ni gjorde det möjligt för oss att genomföra denna tävling, och för er som hade möjlighet att följa med reseledare Janne Stickabo ut på rally utflykt så hoppas vi att ni hade rolig dag ute i rallyskogen.

Tävlingen som är Sveriges största grusrally blev verkligen en succé för Magnusson Motorsport. Då vi enbart har åkt två tävlingar de senaste två åren så var det ingen som räknade med att vi skulle göra några toppresultat, tävlingen har ju SM status och hela Sverige eliten fanns på plats. På Fredagens två sträckor så kändes bilen inte helt okej effektmässigt , men vår vän och hjälpreda Tomas Weng från Ralliart Sweden kunde konstatera att den höga värmen hade satt elektroniken i bilen i ett nödprogram, men detta kunde med ett par knapptryckningar avhjälpas till nästa dag.

Hela Lördagsetappen fungerade mycket bra med topptider på varje sträcka , men på den 7e sträckan fick vi en ny erfarenhet då vi kom runt en skarp vänstersväng och mötes utav synen av 20-25 lösa kor mitt på vägen. De höll dock inte samma tempo som vi och det enda vi kunde göra var att stanna på sträckan tills de var undanfösta. Arrangören gav oss en idealtid på sträckan så vi tappade inga placeringar på detta.
Efter att ha varit uppe på en tredje plats under Lördags eftermiddagen som vi tappade på SS10 så ville vi givetvis ta tillbaka denna när vi startade på sista etappen på Söndags morgonen.
Vi hade fyra sträckor framför att göra det på och började bra på den första då vi tog två sekunder. Nästa sträcka var av snabbare karaktär och där så tappade vi tyvärr fem sekunder till tredjeplatsen och vi skulle nu köra samma sträckor en gång till, men vi hade nu ett avstånd på 10 sekunder upp till pallplats. Då vi åkte tävlingen i hyrbil så kände vi att vi inte ville riskera att hamna i diket, så vi slog av på tempot på de två sista sträckorna för att komma i mål helskinnade. Vi är väldigt nöjda med att sluta på en 4e plats totalt och en 3e plats i Evo Challenge i detta inhopp i rally Sm och försöker nu att få ihop så att vi kan köra fler deltävlingar.

Här kommer lite länkar till Webb TV och repotage från tävlingen

Gå till fliken South Swedish Rally och välj Mitsubishi Evo Challenge 3 och/eller välj 4wd alla klasser, vi är med på båda.

Här kommer ett repo från Sportnytt som sändes på Måndagskvällen efter tävlingen. Det börjar 10,20 in i programmet.

// Andreas & Henrik




2011 06 07 SSR 2011


Det blev till slut en 4e plats totalt i Sm deltävlingen South Swedish Rally. Efter att ha varit uppe på en tredje plats under Lördags eftermiddagen som vi tappade på SS10 så ville vi givetvis ta tillbaka denna när vi startade på sista etappen på söndags morgonen. Vi hade fyra sträckor framför att göra det på och började bra på den första då vi tog två sekunder. Nästa sträcka var av snabbare karaktär och där så tappade vi tyvärr fem sekunder till tredjeplatsen och vi skulle nu köra samma sträckor en gång till, men vi hade nu ett avstånd på 10 sekunder upp till pallplats. Då vi åkte tävlingen i hyrbil så kände vi att vi inte ville riskera att hamna i diket, så vi slog av på tempot på de två sista sträckorna för att komma i mål helskinnade.
Vi är väldigt nöjda med att sluta på en 4e plats totalt i detta inhopp i rally Sm och försöker nu att få ihop så att vi kan köra fler deltävlingar. Tack fotogubben för bilden.



// Andreas och Henrik




2011 06 04 SSR 2011


Efter 2 dagar och 11 specialsträckor så ligger vi på en 4e plats totalt. Bilen är kanon och vägarna är fina. Det verkar som om det mesta av rattrosten har försvunnet. Imorgon så går vi som bil nr 4 , då får vi se hur det går i lösgruset.


// Andreas och Henrik




2011 05 26 Inbjudan Rallyresa


Här är er inbjudan till den rallyresa som Magnusson Motorsport arrangerar den 4/6 för våra samarbetspartners. Bussen avgår kl 06,30 från Westbo Bilskadecenter i Smålandsstenar och vi åker därifrån direkt ut till SS 3 Tesås. Därefter så besöker vi serviceplatsen och där så äter vi även lunch i Mitsubishi tältet. Sedan bär det ut i skogen igen för att kolla på eftermiddagens sträckor, hemkomsten till Smålandsstenar kommer att bli på Lördagskvällen.
Vi har satt deltagarantalet till 3st / företag men blir det platser över så kommer detta att meddelas via mail. Angående sponsor dekaler till tävlingsbilen så ber vi er att lämna in dessa på Bengts Motorservice i Skeppshult. Vid frågor kontakta : Janne Stickabo Pettersson på tel 070 5778998
------------------------------------------------------------
Ja tack jag vill givetvis vara med på årets stora rallyhändelse och se Vimmelstorps stolthet i rallyskogen igen. Jag anmäler mig till följande adress : bilskadecenter@telia.com
Alt på tel 070 5778998
Jag anger hur många vi är och vilket företag vi kommer ifrån

// Andreas och Henrik




2011 05 03 Summer tour 2011


Hej!
Nu är vi tillbaka !!
Denna gång har vi valt ut vad vi tycker är de bästa sommartävlingarna som körs i vårat område.

Detta är tävlingarna:
1) Holmenskog rallyt. SMK Östgöta den 7/5 alternativt Kong Christian Race , Kristianstad
Dessa tävlingar lockar många storåkare och det blir en perfekt uppvärmning. Det är ju inte bara bilar som blir rostiga när de står still.

2) South Swedish Rally, Ljunby den 3-5/6
Detta är den största och bästa grustävling i Sverige som också ingår i SM. Denna tävling brukar locka ca 25000 åskådare.

3) Skilling 500 , Värnamo den 9/7
En klassiker som Andreas har vunnit de två senaste gångerna och vi satsar givetvis på ett hatrick. Vi kommer att arrangera en rallyresa i samband med SM rallyt i Ljungby. Detta blir på lördagen den 4 Juni och tillåter vädret så blir det övernattning till söndagen då vi kör den sista etappen. Vi besöker både specialsträckorna och serviceplatsen.
Får vi ihop ekonomi så stannar inte projektet vid dessa tre tävlingar, utan då satsar vi på att köra resterande tre SM deltävlingar som går i Hässleholm , Linköping och Katrineholm. Bilen som vi kommer att åka i är en Mitsubishi Evo IX som kommer från Lundholm rallyteam i Gamleby.

Dem här hyr vi bilen av nu: Klicka här

// Andreas och Henrik




2009 10 03 Bilen är såld


Vi beslutade oss för att sätt ut bilen till försäljning och nu så har den blivit såld. Vi har kört 17 tävlingar med den och största framgången var väl att vi vann mitsucupen 2008 med den. Vi har även tagit 5 totalsegrar med denna bil.
Vi önskar nya ägaren lycka till med bilen och vi själva letar efter nya utmaningar och förslag inför nästa år.

//Andreas




2009 10 14 Rallyfinal på Lördag


Nu har vi fått chansen att provköra den senaste modellen utav Mitsubishi Lancer , EVO X. Detta gör vi i samband med finalen i Sydsvenska Mästerskapen som vi är kvalificerade till. Tävlingen köres i skogarna kring Älmhult och det är sex sträckor som skall köras.
Vi får se vad vi kan göra då det var länge sedan vi körde och med en ny bil som vi inte har åkt i innan. Bilen och dess ägare anländer på Fredag och vi får se om vi hinner att köra några meter med den innan tävling.

//Andreas




2009 05 12 Hemma seger


Rally på hemmaplan ,det kan bli riktigt kul men även lite nervöst med att vara förhandsfavorit det var ju bara sträcka 3 och 7 som vi kände till riktigt bra. Tävlingen som arrangerades utav våran klubb hette som vanligt Skilling 500 men det som var nytt var att start och mål var förlagt i Smålandsstenar istället för Värnamo trakten som det brukar att vara. Fem olika sträckor skulle köras varav två skulle köras två gånger. Vi öppnade i samma tempo som vi brukar och det verkande som om det skulle räcka för vi var snabbast med 6 sekunder före Åke Jacobsson i en WRC Ford. Sträcka 2 var av lite snabbare karaktär med vinklar och långa raksträckor , här var vi endast 0,1 sek före Jacobsson vi skyllde på motoreffekten då han har lie mer pulver i sin bil vilket ger fördel i vinklar och tvära kurvor men det kan också varit vi som körde lite för sakta ;). Hemmasträckan väntade nu och visst hade vi fördel det kan nog tiden på sträckan säga då vi var 8 sek före Jacobsson på 5 km. Trea totalt låg Stoffe Nilsson från Vinslöv, Skåne.
Inför sträcka fem så hade vi en ledning på ca 17 sekunder före Jacobsson som fick kasta in handuken i starten då något hände med drivningen på hans bil. Vi ledde nu med ca 30 sekunder före Stoffe som var ny tvåa. Då vi hade haft några otäcka upplevelser på förra sträckan i fom utav tvåhjulning mm så valde vi att slå av på tempot lite och bevaka våran ledning.
Seger marginalen blev tillsut 38 sek före Stoffe och vi såg detta som en bra uppladdning inför South Swedish Rally nästa helg vilket blir våran första SM tävling för i år. Där blir motståndet betydligt tuffare men det är ett långt rally och mycket kan hända ,även för oss tyvärr. Vi hade även lite utav de motorproblem från Kristianstad kvar i helgen men vi jobbar för fullt för att hitta en lösning på problemet som bara måste hittas innan SSR.

//Andreas




2009 04 25 Bröt i ledning


I Lördags så var Andreas med team på plats i Kristianstad för att köra Kong Christian Race en tävling som ingick i Mitsubishicupen , största motstånd väntades komma från regerande svenske mästaren Jimmy Joge, Motala. Men denna gång så fick vi direkt problem med bilen, när Andreas släpper kopplingen vid startlinjen på första specialsträckan så märker vi direkt att något inte stämmer. Bilen hade tappat effekt och gick inte som den skulle men vi valde att köra sträckan ut för att se om problemet kunde hittas vid nästa service. Väl i mål på sträckan så visade det sig att trots problem så hade Andreas satt den snabbaste tiden ca 2sek före Jimmy Joge och Joakim Nyman. Vi trodde själva att vi hade tappat minst 20 sek pga motorproblemen.
Vi lyckades aldrig hitta felet på servicen och valde då att kasta in handuken efter första sträckan då vi riskerade ett dyrt motorhaveri om vi hade fortsatt att åka. Tävlingen vanns välförtjänt av Jimmy Joge, Motala.

Henrik




2009 04 06 Försvarade fjolårssegern


Det blev segeer för andra året i rad i Anderslöv då vi genomförde ett rally som gick helt enligt plan. Största motståndet kom från de båda märkes kollegorna Henrik Persson och Joachim Carlström. Tävlingen hade fyra olika sträckor som kördes två gånger vardera. Vi hade bestämt oss innan tävlingen för att öppna hårt på första varvet för att bygga upp en ledning inför det andra varvet. Denna plan genomfördes så när det var service efter halva tävlingen så hade vi ett försprång på 19 sek till Joachim och 21 sek till Henrik. Vi tog det lite lugnare på andravarvets första sträcka och tappade 2sek till Henrik Persson detta innebar att försprånget nu var nere i 19 sek till honom.
Men vi ökade tempot lite på ss 6 & 7 så vi kunde efter 35km Specialsträcka tillslut vinna med 21 sek vilket är en större segermarginal än förra året. Nu laddar vi för nästa tävling som är Kongen i Kristianstad , den tävlingen ingår i Mitsubishicupen så då gäller det att vara taggad till tusen.

Kolla gärna in In car filmen från SS1 i Anderslöv

Bilder från anderslöv kan hittas här på www.rallysidan.com

// Andreas




2009 03 02 Trea i Englandsdebuten


Då är vi hemkommna från Rallye Sunseeker som var första tävlingen för säsongen . Vi började lite trevande då vi kände oss lite ovana med de Engelska vägarna, men även vårt ganska långa tävlingsuppehåll då vi inte hade kört sedan September hade nog betydelse. Men det gick bättre för varje sträcka och på de två avslutande sträckorna så var vi snabbast. Detta resulterade tillslut i en tredje placering med 12 sekunder till andraplatsen och 15 sekunder till vinnaren efter 10 mil körda specialsträckor, ett resultat som vi är nöjda med.

Länk bilder från England
Youtube video inifrån bilen under South Swedish Rallyt

// Andreas




2009 02 20 Rallye Sunseeker tävling i Bournmouth, England


Första tävlingen för året närmar sig och premiären för oss blir Rallye Sunseeker i Bournmouth England. Detta är första deltävlingen i den Engelska Mitsubishi cupen, motsvarigheten till den Svenska Mitsubishicup som vi vann förra året. Ett av de priser vi fick för vinsten var fri start i denna tävling. Detta tror vi kommer att bli en lärorik utmaning för oss , helt nya vägtyper även om rallyt går på grus , nya motståndare som vi inte vet något om vilken kapacitet de har , nya noter skrivna på engelska som skall översättas.
Beroende på hur det resultatet blir så kommer vi efter tävlingen att sättas oss ned i teamet och diskutera tävlande i England jämfört med att satsa på de serier som finns att köra i Sverige.
Det vi vet nu är att prispengarna är större i England jämfört med Sverige Vi börjar vår resa på Torsdag nästa vecka och tävlar på Fredag och Lördag och hemresa på Söndag, titta gärna in på tävlingens hemsida för mer tider och info:

Rallye Sunseeker tävlings länk

// Andreas




2008 10 02 Mitsubishi cupfinal och säsongsfinal


Då var det dags ,det var nu som det gällde. Sista Rally tävlingen i Evo Challenge skulle köras och den som vann idag skulle också stå som segrare i Mitsubishi cupen.
Rally Tävlingen var Rejmeknixen i Askersund och vi kom dit som ledare av cupen med bara 1 poängs marginal. Vi körde rallyt i rejmeknixen förra året så vi hade en liten aning av vad som väntade. Första sträckan var dagens längsta (17km) och vi sa innan start att vi nu kör som vi har gjort innan under året så skulle det nog gå bra. Nu blev det inte så då stundens allvar påverkade oss mer än vad vi hade trott, körningen låste sig och vi var 7 sek efter Hans Erik Weng som nu var tävlingens ledare.
Nu fick vi ta oss ikragen om det skulle bli någon cup vinst. SS2: Nu hade vi hittat tillbaks till det gamla flytet och trots att vi slog i höger bak så plockade vi 4sek på Weng men en krokig länkarm som måste bytas på servicen.
20 minuter hade vi på oss och även denna gång så räddade vår duktiga service personal oss. Ny länkarm satt på plats efter 19 minuter. Två sträckor kvar, ss3 var endast 4km lång men en väg som passade oss , krokigt och knixigt så vi tog ytterligare 2sek.zbr /> 12 km kvar av tävlingen och säsongen och denna sträcka hade vi kört förra året så lite kännedom fanns men det hade ju våra motståndare också. Bra rally flyt hela vägen och en avåknig utav värsta konkurrenten Weng gjorde att vi vann med 15sek .
Detta innebar också vinst i Mitsubishicupen något som har varit vårat mål hela säsongen, så otroligt skönt!!! Fina priser var det också med b.l.a en fri start i första tävlingen i Brittiska mästerskapet i feb 2009, häftigt.

// Andreas




2008 09 13 Punktering satte stopp för vinst och SM medalj.


Helgen den 12 - 13 September tillbringades i Norrköping för där hölls den 4e och sista SM deltävlingen för säsongen. Vår uppgift var att säkra SM bronset och att plocka Mitsubishi cup poäng då denna tävling var den 5e utav 6 deltävlingar i cupen.
Det var besiktning på Torsdagskvällen fram till kl 21:00 och vi anlände till Norrköping vid åtta tiden och tyckte att detta blir en precis lagom avslutnig på dagen,besiktiga ,äta och sova. Men vi blev ganska snart påminda om att vi är från landet då vi ägnade nästan en timma åt att hitta fram till besiktningen, detta var ju för oss en stor stad. Nåväl besiktiga fick vi göra på fredagsmorgonen istället,men ätandet och sovandet klarade vi av.
Fredag morgon:Upp med tuppen för nu var det recce dags. Vi kunde efter genomkörningen utav sträckorna konstatera att det var både krokigt och rakt ,brett och smalt. När detta var avklarat så var det bara att invänta start som gick ifrån Tyska torget inne i centrala Norrköping.
Tre sträckor skulle köras innan första service och vi skulle nu för första gången testa att köra på lite andra inställningar på stötdämparna och diffprogrammet än vad vi hade haft innan. Detta visade sig ganska snart att det inte var ett så smart drag från oss då bilen uppförde sig mera som en Volvo 240 med breda sladdar än som den Mitsubishi som vi är vana vid.
Detta resulterade i topp fem tider på de tre första sträckorna vilket vi inte var nöjda med då vi brukar ligga bland de tre främsta. Äntligen service och nu kunde vi ändra tillbaka till de gamla hederliga inställningarna på stötisarna igen, diffboxen byttes också ut så att vi skulle vara helt säkra.

// Andreas




2008 08 24 Tredje plats i den tredje SM Deltävlingen


Hässleholms MK stod som värd för den tredje Sm deltävlingen som gick i helgen. De skulle bjuda på fyra snabba och hårda vägar. Besiktning och anmälan kl 09:00 innebar att vi fick stiga upp i ottan för att komma fram i tid. Väl på plats så gick besiktningen bra och nu var det bara att invänta starten som gick från torget i Hässleholm vi 12 tiden.
Första sträckan mätte nio kilomter snabb och hård grusväg , lite väl snabb för vår smak då vi föredrar när det svänger lite grann. Men vi blev positivt överaskande när det visade sig att vi hade tredje tid i klassen två sekunder efter snabbaste ,det trodde vi inte. Sträcka två borde passat oss bättre, krokigare grusväg men vi fick inte till det rätta flytet i varken körning eller notläsning, fjärde tid i klassen.
Nu var det dags för dagens enda service innan de två sista sträckorna skulle köras, nya däck och lite bränsle både till bil och besättning innan vi gav oss iväg. Återigen fjärde tid på sträcka tre. Så inför sista sträckan som mätte 16 km på Hovdala skjutfät så hade vi 1.1 sekunder upp till Oscar Svedlund. Nu var det fullt påslag som gällde och detta gav resultat då vi var sex sekunder före Oscar vid sträckans mål och vår första pallplats i Sm för året var bärgad. Nu väntar tävling i Norrköping om två veckor. Den tävlingen ingår också i Sm och vi har chans att säkra en bromsmedalj där ,men det är också Mitsubishi Cup och vår viktigaste uppgift blir att behålla ledningen i den cupen inför sista tävlingen i Askersund den 20 September.
I Fredags kväll så började vi vår resa mot Motala för att ytterligare köra en rallytävling, det har ju blivit några resor nu de senaste veckorna. Denna gång var det Motala som vi skulle till , Kvarnturen. För våran del så var det Evo challenge tävling och en chans för oss
att ta tillbaka ledningen i cupen som vi tappade pga bromstrubbel i SSR.

// Andreas




2008 08 13 Evo Challenge i Motala


Starten gick klockan 11 00 på Lördags förmiddagen och vi hade start nr 7. Det börjande med en ganska lång transport ut till ett militärt övningsområde i Kvarn där dagens sträckor gick.

Nå hur gick det för oss då? I Evo challenge så gick våra planer som vi ville denna gång vinst med 15sek före Tobias Gustavsson och 12 nya härliga cup poäng vilket medför att vi nu återigen leder Evo challenge med 3 poäng före H E Weng. Totalt i tävlingen som ingick i Supercupen så slutade vi på en 4 e plats, vann gjorde Mats Jonsson (Ford WRC) före Jonas Wigren (Ford WRC).

// Andreas




2008-08-03 5 - 0 Till Magnusson


Ja, hade vi spelat fotboll eller något så hade man nog kunnat säga att vi vann med 5 - 0 i helgen. Då bilen inte fungerade som vi ville i förra tävlingen så valde vi att i sista stund att anmäla oss till Emiltrofen i Vimmerby. Detta för att se och testa om bilen efter bränslepumpsbytet fungerade som den skulle. Denna tävling ingick i Smålands Dm och med cirka 120 startande så trodde vi att det största motståndet skulle komma från Jonas Ericsson ,även han i en Mitsubishi EVO IX. De fem sträckorna var riktigt krokiga och hoppiga som de brukar vara när Vimmerby annordnar tävling, med andra ord vägar gjorda för rally!! Efter första sträckan så tyckte vi att vi inte hade fått till det rätta flytet och den rätta känslan i bilen när vi kom i mål , men tiden sade något annat då vi hade 21 sek ner till närmsta man och detta på endast 5kilometers körning.

Det gick bättre för varje sträcka som vi körde och det blev fem raka sträcksegrar och segermarginalen kunde tillslut skrivas till över minuten (1,10) till total tvåan. Det enda orosmoment som uppstod var ett oljud i framvagnen efter SS3. Men det visade sig att det var några bultar som hade lossnat. Som tur är så har vi våra flinka mekaniker Nicke och Jöjje som som snabbt och säkert kunde fixa detta problem medans vi själva njöt av våran lunch. Nu laddar vi för nästa EVO- Challenge tävling i Motala till helgen, på återseende.

MVH// Andreas




2008-07-27 Trea totalt i Kullingstrofen


I Lördags så var och körde Kullingstrofen i Herrljunga som uppvärmning inför kommande Evo Challenge och SM tävlingar. Vi hade nu inte kört något på ca 1,5 månad men uppvärmda blev vi redan innan start då det var ca 30 grader varmt. På SS 1 så kände vi att det inte var samma drag i motorn som det brukar , men vi kunde rätta till detta fel med hjälp av en justering. Men vi tappade dock 2 sek på grund av detta. Sträckorna 2 & 3 gick bra och vi körde in den förlorade tiden till ledaren. Så inför 4e sträckan så bestämmde vi oss för att öka tempot lite för att få några sekunder tillgodo. Vi fick ett bra flyt i körningen men efter halva sträckan så började bilen att gå dåligt och i tappade effekt i motorn. Detta innebar att vi tappade tid till ledaren istället för att ta tid , ca 5sek.
Med två sträckor kvar att köra så bestämde vi oss för att köra vidare trots krånglande motor då vi hade ganska stort avstånd tidsmässigt neråt. Vi körde nu vidare på halvfart för att inte skada motorn men vi tappade bara en placering på detta och vi slutade på en total 3e plats. Nu skall insprutningssystemet gås igenom och vi behöver göra en mappning på bilen inför stundande mästerskaps tävlingar så att detta inte händer igen.

// Andreas




2008-06-06 Tre stäcksegrar i rad - sen stoppade en sten oss


I Lördags så var vi Karlskrona för att köra SM deltävling nr 2 med det passande namnet Karlskronapokalen. Tävlingen som innehöll 9 specialsträckor på krokiga grusvägar startade kl 10 00 på Lördagsförmiddagen. Det började bra för oss med 3 sträcksegrar i klassen och även totalledning över WRC bilarna efter 2 körda sträckor. Men på SS4 så tog det roliga slut för våran del då vi med vänster framhjul träffade en sten som låg gömd i gräset.Detta innebar att hjulupphängningen vä fram ej längre var som den borde så där. var rallyt slut för våran del. Nedan så lägger jag ut sträcktider från de sträckor som vi körde.
MVH Andreas


Här är resultatet




2008 05 26 - SM Premiär & Mitsubishi Cup deltävling NR 3


Nu så har vi varit ute och luftat gula faran igen . Tävlingen denna gång var South Swedish Rally i Ljungby , Sveriges största rallytävling näst efter Svenska rallyt. För våran del så var det Sm poäng och Mitsubishi cup poäng som hägrade , ju fler desto bättre. I Mitsubishi cupen så var siktet inställt på seger igen , men i SM klassen så var det svårare att tippa utgången då vi inte har kört mot dessa förare innan men topp 5 tyckte vi nog skulle vara rimligt. Rallyt startade kl 14:00 på Fredags eftermiddagen med 6 sträckor under första etappen. Det var klassiska Smålands vägar så krokiga att man ibland såg sina egna bromsljus vilket passar oss ypperligt. Efter första etappen som gick bra för oss så låg vi på en 2:a plats i klassen och 5:a totalt och ledde Mitsubishicupen med 54sek och detta var vi mycket nöjda med, vi fick även till en sträckseger i klassen på sträcka 2.

Så efter första dagens etapp så gick vi till nattvila med ett leende och var otroligt laddade inför etapp 2 som startade kl 07:00 på Lördags morgonen.

Uppe med tuppen eller till och med lite före tuppen på Lördags morgonen och ut till första sträckan på etapp 2 som bjöd på 8 sträckor. Vi började även denna dag med topp tre tider och känslan och stämmningen i bilen och i hela teamet var mycket bra.

Men på sträcka 11 så vände lyckan då en bromsslang höger bak tyckte att den hade gjort sitt för dagen . Detta innebar att vi inte hade någon bromsverkan kvar alls och med 10km krokig grusväg innan vi nådde mål så blev det ganska spännande. Teoretiskt sett så kan man tycka att det borde gå fortare utan bromsar men jag kan intyga att så är och var inte heller fallet denna gång.

Vi tappade ca 1,5-2 minuter på detta tekniska missöde och rasade ner till 7:e plats i klassen 9:e plats totalt och 3:e plats i Mitsubishi cupen. In till service och väl där så jobbade våra flinka mekaniker i samma tempo som vi åker bil i och den trasiga bromsslangen kunde bytas ut mot en mera samarbetsvillig slang. Nu fungerade bromsarna perfekt igen och med 3 sträckor kvar att köra så började jakten på den förlorade tiden och placeringarna . Sträcksegrar på sträckorna 12 och 14 innbar en upphämtning till 5:a i SM klassen och 7:a totalt och 2:a i Mitsubishi cupen.

Nu gäller det att ladda om batterierna och ta med det bra från denna helg till nästa tävling som blir SM deltävling nr 2 som går i Karlskrona den 7:e Juni.

Vill ni se oss och våran framfart på Tv så sänds det ett sammandrag från tävlingen på Viasatsport1 ,programmet heter: Högväxel och visas kl 19:00 Onsdagen den 4Juni.

Länkar till sidor med bilder från tävlingen:

www.fsrallyfoto.com
www.puttesrallyfoto.se
www.puttesrallyfoto.se


mvh Andreas & Henrik






2008 04 20 - Mitsubishi cup vinst och trea totalt


Då var det dags att ge sig på de krokiga och slingriga vägarna i Göingeskogarna,Kristianstad. Dagens viktigaste uppgift bestod i att göra ett så bra resultat som möjligt i Mitsubishi cupen. Detta var deltävling nr två i cupen och nu så var det ett mera välkänt underlag för oss som det skulle köras på: GRUS. Vid halvtvåtiden så begav vi oss ut mot första specialsträckan som var en snabb och hård väg. Vi hade snabbaste tid bland Mitsubishi cup bilarna och även på näst kommande sträcka så satte vi bästa tiden. Detta innebar att vi hade en ledning i cupen med ca 10 sek inför de tre kommande sträckorna och med ytterligare en sträckvinst på SS 4 så hade vi en ledning inför sista sträckan med 12.3 sekunder. Vi tappade några sekunder mot tvåan Hans Erik Weng men inte så mycket att han kunde hota våran seger i Mitsubishi cupen. Detta innebar tolv härliga poäng och med dessa så gick vi upp i ledning i cup tabellen. Tävlingen totalsegrare hette som många gånger förut Mats Jonsson tävlandes i en WRC bil från Ford och vi slutade på en total tredjeplats 25.8 sekunder bakom Mats.






2008-04-06 - Seger i Anderslöv


Nu så är gruspremiären avklarad för i år och det var också premiär med den nya bilen på detta underlag. Detta skedde i Anderslöv, Skåne där vi skulle köra 8st specialsträckor med totalt 35km SS. Det var 4st sträckor som kördes 2 gånger och det regnade nästan hela dagen så vägarna var ordentligt hala. Vi befarade att vägarna skulle vara ordentligt sönderkörda inför andra varvet men de var i bättre skick än vad vi hade trott. Dagens hårdaste motstånd kom från Joakim Carlström (Mitsubishi EVO VII) men det slutade bra för oss med totalvinst på 8sek. Nästa tävling blir Kong Christian i Kristianstad om två veckor men innan dess så har vi lite arbete med bilen att göra för att få till de rätta inställningarna så att bilen passar mig bättre.

//Andreas






2008-03-09


På väg hem efter ett bra rally. Vi startade runt middagstid i lördags utan några större förhoppningar då jag varken kört vinterrally eller den nya bilen. Slutade toltalt på 13:e plats och 4 i Evo-Challenge cupen. 1 och 2:a sträckan gick snabbast då däcken var i hyfsat skick, resterande 3 sträckor gick lite sämre då vi inte hade några bättre att tillgå. Men men, det var som sagt ett roligt rally som gav lite lärdom både om nya bilen och väglaget.

// Andreas






2008-03-07


Nu har vi anlänt till Lima, bilen är besigtigad och står och värmer sig i ett garage. Väglaget verkar toppen, 2 dec blåis (Säger dom) Kan nog f-n bli lite tävling i mon!! Men vi går nog ut lite lugnt så vi inte stressar Johnsson av vägen:)Nu blir det lite goe mat hos dom vänliga värdarna..

// Andreas


Magnusson Motorsport Crew

Våra nya supporters hälsade oss välkommna till Lima

Vi passar även på att tacka för bra support av mat & dryck! det lönar sig att köra Mitsubishi :D

 

 

    Magnusson Motorsport ©                                                                                                                                              Stipendiat 2008 av Morgan Olssons Minnesfond